
Ophefmakende falingen in de perswereld 

door Luk BOONE, 

Gewoon h oogleraar aan de Katholieke Universiteit te Leuven. 

* 

Diegenen die de geschiedenis schrijven van de naoorlogse Nederlands­
talige Belgische dagbladpers, zullen ongetwijfeld de tweede helften van 
de jaren vijftig en zeventig als terzake bijzonder woelig weerhouden. 
De periode tussen 1955 en 1959 zal geboekstaafd blijven als het tijdperk 
van de concentraties . In 1957 besloten Het Laatste Nieuws en De Nieuwe 
Gazet te gaan samenwerken. Twee jaar later kocht de Standaard-groep 
de Gentse titels De Gentenaar en De Landwacht op. 

De jaren zestig zouden het decennium van de stabilisering kunnen 
worden genoemd. Het enige meldenswaardige feit is de oprichting, begin 
1968, van de Financieel-Ekonomische Tijd. 

De tweede helft van de jaren zeventig zou men als titel « de ophef­
makende faillissementen » kunnen meegeven. Begin maart 1976 verdween 
de begin oktober 1975 opgerichte De Krant. Deze titel diende zich aan 
als « een onafhankelijk, objectief, Vlaams, zelfstandig, niet partijgebonden 
dagblad, dat recht naar de mensen toeschrijft, in een klare, duidelijke taal, 
met een vinnige new sound en een fris , modern uitzicht». Zoals steller 
elders reeds betoogde, « verbijsterde het eerste nummer de minst kritische 
waarnemers. Het betrof, in feite , een tabloïd zonder enige oorspronke­
lijkheid die het midden hield tussen de Londense avondkranten en de 
meest stofferige provinciebladen. ( .. . ) . De langzame doodstrijd van De 
Krant eindigde in de grootste verwarring en in de financiële en morele 
ontreddering van een groot aantal medewerkers ... » ( 1). 

Deze faling was echter slechts een voorsmaak. In mei-juni 1976 ging de 
prestigieuze Standaard-groep over de kop, en twee jaar later hield Volks­
gazet definitief op met verschijnen. 

(1) BOONE L. La presse flamande : quelques évolutions r écentes, in La Revue 
Nouvelle, september 1977 (XXXIII), nr 9, L'Information, blz. 168. 

This article from Res Publica is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



230 RES PUBLICA 

Buiten de Vlaamse grenzen schrijdt de journalistieke verschraling verder. 
In de lente van 1979 werd immers aangekondigd, dat het franstalige 
PS-orgaan Le Peuple van de markt zou verdwijnen. 

Deze bijdrage is voornamelijk, zoniet uitsluitend gewijd aan de faillis­
sementen van de « Standaard-groep » en van V olksgazet en aan de 
oplossingen die voor deze faillissementen werden gevonden. Beschrijving 
en analyse van deze perikelen gebeuren niet, of althans niet hoofdzakelijk, 
vanuit de perseconomische hoek. Veeleer is het er steller om te doen, 
de politieke aspecten van beide falingen en hun nasleep te onderzoeken. 
De bedoeling is, m.a.w., na te gaan welke initiatieven de Belgische, c.q. 
Vlaamse politieke gezagdragers hebben overwogen om het voortbestaan 
van kranten met een onbetwistbare politieke betekenis mogelijk te 
maken. 

Een dergelijke onderneming gaat met aanzienlijke moeilijkheden 
gepaard. In de eerste plaats ontbreken nog vele gegevens uit de res­
pectieve dossiers. Over de « Standaard-affaire » zijn wel twee voortreffe­
lijke monografieën voorhanden. Vooreerst een document van het CRISP, 
dat het verloop van de gebeurtenissen « heet van de naald » accuraat en 
afstandelijk rapporteert, maar noodzakelijk ietwat aan de oppervlakte 
moest blijven ( 2). Vervolgens de briljante eindverhandeling van L. Tes­
sens, die de economische factoren en context van de faling behandelt ( 3). 
Vooral dit laatste werk laat de politieke dimensie van het gebeuren (bijna) 
volledig buiten beschouwing. 

Met betrekking tot het meer recente faillissement van Volksgazet zijn 
alleen artikelen in kranten en tijdschriften beschikbaar, evenals de zeer 
beschrijvend gehouden eindverhandeling van P . Van Wassenhove ( 4) . 

In de tweede plaats zijn de politieke bemoeiingen rondom beide faillis­
sementen in het wazige gehuld en derhalve erg moeilijk te benaderen. 
In het algemeen besluit van zijn werk merkt L. Tessens terecht op : « Het 
staat vast dat 'De Standaard' een invloedrijk Vlaams dagblad is, welis­
waar geen CVP-krant, maar toch sympathiserend met deze partij. Of deze 
affiliatie een doorslaggevende rol speelde in concordataire en overname­
gesprekken hebben we niet onderzocht. In deze materie lijkt hypothese­
vorming ons zeer wel mogelijk, toetsing des te moeilijker » ( 5). 

(2) Mutations dans la presse beige (1975-1916), Courrier Hebdomadaire du CRISP, 
nr 739, 22 oktober 1976. 

(3) TESSENS L ., Het faillissement van de Standaardgroep. Materiaalverzameling en 
explor erend onderzoek, Eindverhandeling, Departement Communicatiewetenschap van 
de K .U.Leuven, 1978. Dit werk werd bekroond met de Frans Theelen-prijs 1979. 

(4) VAN WASSENHOVE P . . (D e) Volksgazet, Eindverhandellng, RITCS, Brussel, 
1979. 

(5) TESSENS L., op. cit ., blz. 199. 

This article from Res Publica is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



OPHEF MAKENDE FALINGEN IN DE PERSWERELD 231 

Ook van deze bijdrage kan dus niet worden verwacht, dat ze eens en 
voor altijd klaarheid zou scheppen in deze complexe, delikate en wellicht 
explosieve materie. Het enige wat vooralsnog mogelijk en haalbaar blijkt, 
is de formulering en staving van min of meer waarschijnlijke hypothesen. 

Dit artikel bestaat uit twee paragrafen. Vooreerst wordt een bondige 
beschrijving gegeven van beide entiteiten, hun belang, de oorzaken van 
hun faillissement, en de uiteindelijke oplossing die uit de bus kwam. 
Een tweede paragraaf is gewijd aan een vergelijkende analyse van faillis­
sementen en oplossingen. 

I. De Standaard-groep en Volksgazet Portretten. 

l. De Standaardgroep 

Op het ogenblik van zijn faillissement was de Standaard-groep uitge­
groeid tot een concern, in de schoot waarvan de N.V. De Standaard de 
functie van moedermaatschappij of holding vervulde. Dit betekent dat 
de N.V. De Standaard aandelenpakketten bezat, door middel waarvan ze 
haar dochterondernemingen controleerde. Tussen deze dochterondernemin­
gen maakt L. Tessens een onderscheid : 

de N.V. De Standaard bezat een honderd procent participatie in 
N.V. Periodica, S.A. Mirax, N.V. Ciel-Wils, N.V. Groep I Week­
bladen, N.V. Perexma, N.V. Het Handelsblad, N.V. Heliosimp 
en S.A. Unidé (Frankrijk) ; 

dezelfde N.V. bezat een meerderheidsparticipatie in : N.V. Stan­
daard Boekhandel, S.A. Interdeco (Frankrijk) en N.V. Suncomfort; 

- tenslotte bezat de N.V. De Standaard nog een minderheidspartici­
patie in N.V. Groep I Dagbladen, S.A. International Tour Oper:ators 
( Intop), S.A. Holiday Investment, S.A. Les Editions du Lombard 
en S.A. Publiart. 

In het voorjaar van 1976 stelden holding en dochtermaatschappijen iets 
meer dan 1800 personen te werk; de meesten onder hen bij N.V. 
Periodica (938), N.V. De Standaard (555) en de S.A. Mirax (147). 

De maatschappijen van de Groep waren bedrijvig in België en in 
Frankrijk, evenals in diverse sectoren : uitgeverij ( van dagbladen, week­
bladen en boeken), publiciteitsbureau's, de grafische sector en het toerisme. 
Men mocht dus gewagen van een transnationaal en transsectorieel concern. 

De overgrote meerderheid van de aandelen van de holding ( en dus ook 
van de dochtermaatschappijen) was in handen van de erfgenamen ( kin­
deren van de voormalige minister G. Sap, nl. Mevr. Godelieve Sap 

This article from Res Publica is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



232 RES PUBLICA 

( echtgenote van dhr. A. De Smaele), Mevr. Marguerite Sap ( echtgenote 
van dhr. J. Piers), Mevr. Marie-Thérèse Sap ( echtgenote van dhr. Jacques 
Vanderghote), Mevr. Yvonne Sap (echtgenote van dhr. Marcel Simkens), 
dhr. An toon Sap ( 6) . Deze aandeelhouders vindt men in de Raden van 
Beheer van de meeste maatschappijen terug. De belangrijkste individuele 
persoonlijkheid binnen de groep was ongetwijfeld dhr. Albert De Smaele, 
die de functie van Afgevaardigde Beheerder vervulde in de N.V. De 
Standaard, de N.V. Periodica, de S.A. Mirax, de N.V. Heliosimp, de N.V. 
Groep I weekbladen en de N.V. Sunconfort. 

Op de dagbladmarkt haalden de gezamenlijke titels van de Groep, in 
juni 1976, een oplage van 318.100 exemplaren, de hoogste oplage in 
België voor de dagbladen van één holding, en goed voor 27 % van de 
oplage van de Nederlandstalige kranten. Deze totale oplage was als volgt 
over de afzonderlijke titels verdeeld : De Standaard, 61.860 ; Het Nieuws­
blad, 209.580 ; De Gentenaar, 24.490; De Landwacht, 15.370 ; Het 
Handelsblad, 6.800 ( 7). Verder gaf de holding of een van de dochter­
maatschappijen nog een stel weekbladen uit , nl. Ons Volk, Zie, Ons 
Volkske, TV-Express, Chez Nous, Le Patriote, Junior, Echo de la Mode, 
Kuifjf!./Tintin, Zack. Tenslotte kon de groep nog rekenen op een groot 
aantal drukorders van derden. Door dit alles had de Standaard-groep 
een zeer sterke positie verworven in de sectoren van de periodieke publi­
katies en van de drukkerij . 

Of en in welke mate deze commerciële en journalistieke macht ook 
politieke (in ruime zin) invloed meebracht , is bijzonder moeilijk empirisch 
te meten en kan dus niet streng-wetenschappelijk worden onderzocht. 
Als (gekende) indicatoren van politieke invloed kan men vermelden, dat 
enkele beheerders van de Groep niet onbelangrijke openbare mandaten 
uitoefenden. Dhr. De Smaele maakte jarenlang deel uit van de Raad van 
Beheer van de Belgische Radio en Televisie (BRT) , dhr. Vlerick was/ is 
CVP-senator, minister-staatssecretaris voor Vlaamse Streekeconomie en 
minister van Financiën, dhr. Piers was CVP-volksvertegenwoordiger, 
minister-staatssecretaris voor het Openbaar Ambt en Toerisme, en is nog 
steeds burgemeester van Oostende. 

Een dergelijke opsomming betekent uiteraard geen bewijs van de 
invloed op het politieke bestel of de politieke elite vanwege de Standaard­
groep. De geciteerde posities en functies kunnen evenzeer toegeschreven 
worden aan andere factoren, en m.n. aan de persoonlijke eigenschappen 

(6) Mevr. A. Vlerick-Sap had een paar jaar voordien haar aandelen van de hand 
gedaan. 

(7) D eze cijfers werden ontleend aan L . TESSENS (op. cit., blz. 7) die verwijst 
naar een vertrouwelijk dokument . 

This article from Res Publica is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



OPHEFMAKENDE FALINGEN IN DE PERSWERELD 233 

van de betrokkenen. Bovendien hoeft de openbare carrière van hun 
beheerders of aandeelhouders niet noodzakelijk een neerslag te hebben op 
de redactionele oriëntatie die de journalisten van een bepaalde krant 
uittekenen. 

Toch kan men niet blind blijven voor de niet onaanzienlijke congruentie 
tussen het profiel van de meest prestigieuze titel van de groep, De 
Standaard, en de politieke expressie van het Vlaamse katholicisme. 
Volgens de meeste waarnemers van de dagbladpers vaart De Standaard 
een gematigde Vlaamse koers, die meestal niet erg ver staat van de stand­
punten van de CVP zonder dat daarom van een partijkrant kan worden 
gewaagd. Een even belangrijke, zoniet nog gewichtiger factor is waar­
schijnlijk de kwaliteit van de krant en van haar lezers. Door velen wordt 
aangenomen dat De Standaard het best geredigeerde en geïnformeerde 
dagblad van Vlaanderen en zelfs van België is. Bovendien bereikt hij 
voornamelijk de « Vlaamse intelligentsia » over de ideologische en partij­
politieke grenzen heen. 

Onder de (schaarse) bevoegden bestaat een vrij grote overeenstemming 
over de oorzaken van het faillissement van de Standaard-groep. Deze 
oorzaken werden duidelijk verwoord in het verslag dat de heren Peeters 
en Vanhoeck op 14 mei 1976 overmaakten aan de Rechtbank van Koop­
handel te Brussel : 

« De groep De Standaard-Periodica kent sinds geruime tijd zeer 
zware financiële moeilijkheden met aanhoudende thesauriespanningen. 
Deze problemen zijn speciaal acuut geworden in 1974/75 door de alge­
meen bekende crisis in de Westeuropese pers, doch wortelen uiteindelijk 
in een ondoordachte investeringspolitiek die vrij onorthodox werd gefi­
nancierd. 

De grote overcapaciteit die ontstond vergrootte de financiële lasten 
uitermate en het sneeuwbaleffect werd ingezet, zodat men zich momenteel 
nog slechts met steeds nieuwe leningen kan staande houden. 

Het tekort is zo groot geworden, dat, zelfs als men rekening houdt 
met gevoelige winststijgingen de eerstvolgende jaren, het herstel te 
lang zou aanslepen om het met een redelijke kans op slagen, op eigen 
kracht mogelijk te zijn. Er ontbreekt immers ruim 900.000 .000 F. 

De ontleningscapaciteit is volledig uitgeput. 

Aanbreng van verse eigen gelden door derden lijkt zeer moeilijk te 
realiseren. Alleen het eventueel afstoten van volwaardige, niet nood­
zakelijke activa zou redding kunnen brengen. Dit zal echter eveneens 
veel tijd vergen » ( 8). 

(8) Geciteerd door TESSENS L ., op. cit ., blz. 122. 

This article from Res Publica is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



234 RES PUBLICA 

Volgens L. Tessens steeg dit tekort nog met 350 miljoen tussen 1 januari 
en juni 1976 (9). 

Voor het begrijpen van de situatie is het niet volstrekt noodzakelijk om 
de verdeling van het tekort over diverse schuldeisers te vermelden. Met 
het oog op de analyse die volgt, lijkt het evenwel nuttig om aan te stippen 
dat de schulden van de N.V. De Standaard en van de N.V. Periodica aan 
openbare besturen in mei/juni 1976 473.627 .000 F bedroegen. Het 
leeuwenaandeel daarvan (317 .000.000 F) waren achterstallige betalingen 
aan de Rijksdienst voor Maatschappelijke Zekerheid (RMZ) ; verder nog 
116.941.000 F aan de belastingen en 39.686.000 F aan de BTW-admi­
nistratie. Voor zover kon worden nagegaan, zijn deze achterstallen voor­
namelijk tijdens de jaren 1975 en 1976 tot stand gekomen. 

Op 19 mei 1976 werd de N.V. Periodica door de Rechtbank van 
Koophandel te Brussel ambtshalve failliet verklaard. De Raad van Beheer 
van de onderneming ging tegen deze beslissing in beroep op 28 mei, maar 
trok dit beroep terug in op 8 juni 1976. Bedoeling hiervan was een 
concordaat na faillissement na te streven. 

Tijdens die periode gingen de beheerders van de N.V. De Standaard, 
de hh. De Smaele, Piers en Sap op zoek naar « nieuw geld » om de groep 
te redden. Volgens een verklaring van dhr. Sap aan L. Tessens werden 
o.m. de bankwereld, het Vlaams Economisch Verbond (VEV) en de N.V. 
Concentra ( die Het Belang van Limburg uitgeeft) benaderd. Deze pogingen 
mislukten echter ( 10). 

Rond 15 juni dienden de N.V. De Standaard, de N.V. Heliosimp en de 
S.A. Mirax een aanvraag in voor een gerechtelijk akkoord. Ook deze initia­
tieven bleven zonder resultaat, en op 22 juni nam de Rechtbank akte 
van het faillissement op bekentenis van de drie voornoemde N.V.'s . 
Gevolg hiervan was dat « . . . de proceduremogelijkheden, om via de 
bestaande structuur van de Standaard-groep, naar een oplossing te streven, 
uitgeput (waren). Het woord was nu aan de curatoren van de gefailleerde 
maatschappijen. Het voltallige personeel zou afgedankt worden door de 
curatele en de zegels gelegd op de installaties. De liquidatie van het actief 
kon een aanvang nemen ... » ( 11 ) . 

Na een aantal wederwaardigheden, waarbij ook de Regering zich niet 
onbetuigd liet, werden de dagbladen van de Standaard-groep overgenomen 
door de Vlaamse Uitgeversmaatschappij ( VUM), die speciaal daartoe 

(9) TESSENS L . ,. Op. cit., blz. 161-162. 

(10) TESSENS L . , Op. cit., blz. 154. 

(11) TESSENS L., Op. cit., blz. 189. 

This article from Res Publica is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



OPHEFMAKENDE FALINGEN IN DE PERSWERELD 235 

op 29 juni was opgericht. Aandeelhouders van de nieuwe maatschappij 
zijn: 

N.V. Investerings- en Beleggingsmaatschappij Lacourt - Ibel 
N.V. Investco . 
N.V. Algemene Verzekeringsmaatschappij Ortelius 
V.Z.W. Vlaams Economisch Verbond 
N.V. Belgische Scheepvaartmaatschappij BSM - CMB 
N.V. Palma 
N.V. Krantenfonds . 
N.V. Métallurgie Hoboken-Overpelt 
N.V.Almabo 
N.V. Algemene Verzekeringsmaatschappij Mercator 
N.V. Beliard Murdoch . 
N.V. Sagerpar . 

50 % 
30 % 
25 % 
19,95 % 
15 % 
14 % 
11,05 % 
10 % 
10 % 
10 % 
2,5 % 
2,5 % 

Uit dit alles blijkt, volgens L. Tessens, « ... dat het zwaartepunt van de 
participaties in de Antwerpse zakenwereld te situeren is, meer bepaald 
in kringen die zich bezighouden met de scheepvaart» ( 12). 

De VUM nam 653 werknemers van de vroegere maatschappijen over; 
1075 van hun collega's bleven na 28 juni 1976 werkloos. 

2. · Volksgazet 

Geruchten, dat Volksgazet met financiële moeilijkheden had te kampen, 
zijn sinds vele jaren niet uit de lucht geweest. Het Antwerpse socialistische 
orgaan stond daarin trouwens niet alleen ; ook zijn Gentse (Vooruit) en 
frans talige zusterbladen ( vnl. Le Peuple) werden en worden met kroni­
sche financiële problemen geconfronteerd. 

Tot vóór 1978 hadden de geledingen van de Socialistische Gemeen­
schappelijke Actie, vnl. de Verzekeringsmaatschappij, het Prévoyance 
Sociale (PS), het deficit weggewist. 

Reeds in 1966 deed de toenmalige ESP-voorzitter, dhr. Leo Collard 
een oproep tot de socialistische pers om zich te hergroeperen. In 1974, 
toen de algemene perscrisis scherpe vormen begon aan te nemen, grepen 
onderhandelingen plaats tussen Vooruit en Volksgazet. Volgens Ph. Van 
Wassenhove ( 13) gebeurde dit onder druk van de traditionele geld­
schieters van beide organen, en vnl. • van de Prévoyance Sociale. Met het 
oog op deze besprekingen werd door prof. Van Der Panhuyzen een 
rapport opgesteld, waarin zou zijn aangekondigd dat Volksgazet toen 

(12) TESSENS L., Op. clt., blz. 189. 
(13) VAN WASSENHOVE P. , op. cit ., blz. 80 en 90. 

This article from Res Publica is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



236 RES PUBLICA 

reeds failliet was. Het deficit zou 200 à 300 miljoen F hebben bedragen. 
Aan welke factoren was deze situatie te wijten ? Aangezien de weten­

schappelijke studie van het Volksgazet-faillissement nog nauwelijks is 
opgeschoten, kan op deze vraag niet met zekerheid worden geantwoord. 
Toch schijnt men te mogen aannemen dat twee factoren de verslechtende 
financiële toestand in de hand hebben gewerkt. 

In de eerste plaats is daar de ongunstige evolutie van de oplage, ver­
volgens het gebrekkig beheer. Onmiddellijk na de bevrijding kende 
Volksgazet een opmerkelijk succes. Op 20 september 1944 bereikte ze 
100.000 exemplaren, in oktober zelfs 125.000. Haar absoluut hoogtepunt 
kwam in 1953 met 143.000 exemplaren. Twee jaar later begon de oplage 
te dalen : 125.000 in 1955, minder dan 100.000 exemplaren in 1964. 
Naar verluidt, zou de krant inzinkingen hebben gekend tijdens de 
Koningskwestie en tengevolge van haar houding tijdens de Schoolstrijd. 
Deze ongunstige evolutie en het tabloïd-formaat hadden een negatieve 
weerslag op de advertentie-inkomsten. Ph. Van Wassenhove stipt aan: 
« Hoewel de krant in de beginjaren '60 winst maakte, moest zij, sinds 
de daling onder de 100.000 een beroep doen op de Socialistische Gemeen­
schappelijke Actie» ( 14). 

Eveneens in 1964 werd dhr. J. Van Eynde, die in 1944 tot hoofd­
redacteur was benoemd, tevens directeur van de S.M. Ontwikkeling. 
Deze man cumuleerde rond die tijd een indrukwekkend aantal mandaten, 
functies en titels. Van 1946 tot 1977 zetelde hij onafgebroken in de 
Kamer. Van 1954 tot 1971 was hij ondervoorzitter, van 1971 tot 1975 
medevoorzitter van de ( toen nog unitaire) BSP. Hij zat tevens, tot 
1976, de socialistische arrondissementsfederatie van Antwerpen voor, en 
tot in 1977 was hij gemeenteraadslid van Berchem. Binnen de S.M. 
Ontwikkeling en de drukkerij Excelsior combineerde hij de functies van : 
voorzitter van de Raad van Beheer, afgevaardigde beheerder, directeur­
generaal en politiek directeur. Men kan vermoeden dat dhr. Van Eynde 
het jarenlang zo druk had, dat een aantal van de door hem uitgeoefende 
functies, en m.n. deze van beheerder van de beide ondernemingen, daar­
onder hebben geleden. 

Toen, ondanks de behoorlijke rendabiliteit van de N.V. Excelsior, het 
jaarlijke deficit van de S.M. Ontwikkeling aangroeide, begon de Socialis­
tische Gemeenschappelijke Actie enige bezorgdheid, zoniet irritatie te 
vertonen. Een eerste indicator hiervan was de reeds vermelde en, in 
feite « gecommandeerde » onderhandelingen tussen Vooruit en Volksgazet. 
Ze sprongen echter af. 

(14) VAN WASSENHOVE P. , Op . cit., blz. 63. 

This article from Res Publica is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



OPHEFMAKENDE FALINGEN IN DE PERSWERELD 237 

Einde maart 1978 publiceerde het weekblad Knack een bijdrage waarin 
de moeilijkheden van de S.M. Ontwikkeling en de N.V. Excelsior voor het 
eerst openbaar werden gemaakt. Na mislukte onderhandelingen of althans 
contacten met De Nieuwe Gazet, werd het personeel op 23 juni ingelicht 
over de dramatische toestand van het bedrijf. 

Op dit ogenblik schijnt men zich reeds te hebben neergelegd bij de 
idee dat Volksgazet in haar vigerende vorm niet meer gered kon worden. 
Veeleer zag men heil in een « Standaard »-formule : faillietverklaring 
van de twee ondernemingen en het overnemen van Volksgazet door een 
nieuwe, speciaal daartoe op te richten rechtspersoon. Kennelijk met het 
oog op een dergelijke strategie werd op 11 juli 1978 de « Uitgeversmaat­
schappij 'De Roos'» gesticht. Op 14 juli werden de S.M. Ontwikkeling 
en de N.V. Excelsior failliet verklaard. Het deficit belooft, volgens cijfers 
uit juni 1979, zowat 800 miljoen. Parallel met het «Standaard-model», 
had de N.V. De Roos de bedoeling om 190 van de 310 personeelsleden van 
de gefailleerde ondernemingen terug in dienst te nemen. Voorwaarde 
was wel dat deze personeelsleden akkoord zouden gaan met het voornemen 
van De Roos om strikt de lonen uit te betalen volgens de Collectieve 
Arbeidsovereenkomst. Voor de meeste werknemers zou dit een loons­
vermindering van ongeveer 10 % hebben betekend. 

Verder zou de nieuwe Volksgazet het profiel aannemen van « een niet 
enggebonden partijkrant van de BSP, maar (van) een modern en open 
dagblad, progressief en direct ingrijpend op het realiteit, ruim gericht op 
alle Vlaamse gewesten». 

Door tussenkomst van de vakbond weigerden een groot aantal perso­
neelsleden het door de N.V. De Roos voorgestelde contract te onder­
tekenen. Daarmee was het lot van Volksgazet bezegeld. 

Na moeizame onderhandelingen met de S.M. Het Licht, die Vooruit 
uitgeeft, slaagde de N.V. De Roos er in, een nieuwe socialistische een­
heidskrant op de markt te brengen vanaf 1 december 1978. Hoofdredacteur 
van De Morgen werd Paul Goossens. De overgrote meerderheid van de 
redactie bestaat uit journalisten van Vooruit en van de vroegere Volks­
gazet. De krant wordt gedrukt in Gent, op de persen van de S.M. Het 
Licht. 

II. Analyse. 

Wanneer men deze korte recapitulaties van dichterbij bekijkt, blijkt 
vrij snel dat beide faillissementen een aantal gelijkenissen en verschillen 
vertonen. De analyse ervan kan wellicht het best gebeuren door ze te 
centreren rond twee thema's : de oorzaken, de faillissementen en de 

This article from Res Publica is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



238 RES PUBLICA 

oplossing ervan; de rol van politieke personaliteiten en van politieke 
middens en de betekenis van bepaalde politieke overwegingen. 

1. Oorzaken en oplossingen van de faillissementen 

De oorzaken van beide faillissementen liggen vrij ver uit elkaar. De 
thesauriemoeilijkheden en het deficit van de Standaard-groep kwamen 
voornamelijk tot stand tijdens de twee jaren of het anderhalf jaar die de 
faillietverklaring voorafgingen. Tijdens de 20 jaren voordien had de Groep 
een voortdurende bloei en uitbreiding gekend. De oplage van de dagbladen 
was voortdurend gestegen tussen 1958 en 1968 (van 185.000 tot 326.141) 
en nadien, tussen 1968 en 1978 - zoals deze van vrijwel alle kranten, 
lichtjes gedaald ( 312.062 in 1978) . Het aantal en de oplage van de 
weekbladen en de omvang van de vreemde drukorders hadden evenzeer een 
gunstige evolutie gekend. Oorzaak van het faillissement was dus niet een 
achteruitgang van de oplagen, maar een vermetele en « onorthodoks 
gefinancierde » ( Peeters en Van Hoecke) investeringspolitiek. 

Bij het faillissement van Volksgazet valt op, dat de S.M. Ontwikkeling 
en de N.V. Excelsior vanaf 1964 verschillend evolueerden. De uitgeverij 
werd deficitair, de drukkerij bleef het vrij goed stellen. Het tekort van 
de krant werd systematisch uitgewist door de Gemeenschappelijke Actie, 
vooral de Prévoyance Sociale. Het deficit nam evenwel jaarlijks toe. De 
oplage zakte van 143.000 exemplaren in 1953 tot beneden de 100.000 
in 1964 en tot vermoedelijk tussen 40.000 en 45.000 in 1978. Het 
tekort is dus geleidelijk tot stand gekomen en was aan structurele oor­
zaken te wijten. 

Ook de structuur van de schulden en de aard van de schuldeisers 
verschilden aanzienlijk. De Standaard-groep waarvan het tekort op 1 à 
1,25 miljard mag worden geschat, had achterstallen opgestapeld van zowat 
500.000.000 F bij de openbare besturen, d.i. zowat 35 à 40 % van de 
totale schuldenlast. Op de tweede plaats kwamen bankinstellingen. Volks­
gazet en Excelsior stonden bij de RMZ voor 30 à 35 miljoen in het krijt, 
d.i. niet eens 10 % van het totale tekort. De grootste schuldeiser van 
Volks gazet was waarschijnlijk de « zusteronderneming » Excelsior. 

De oplossingen die mogelijk waren, c.q. werden geëxploreerd, ver­
schilden grondig van het ene geval tot het andere. Volgens L. Tessens ( 15) 
hadden de beheerders van de Standaard-groep vier mogelijkheden om uit 
de moeilijkheden te geraken : a) het aantrekken van eigen vers kapitaal 
door een kapitaalsverhoging ; b) het aanvragen van een langlopend kre­
diet bij een of meer financiële instellingen ; c) het afstoten van bepaalde 

(15) TESSENS L ., op. cit. 

This article from Res Publica is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



OPHEFMAKENDE FALINGEN IN DE PERSWERELD 239 

vastliggende activa; d) cash flow. Geen enkele van deze alternatieve 
kansen kon worden waargemaakt. De oplossing die tenslotte uit de bus 
kwam was het faillissement en de overname, na dit faillissement, van een 
gedeelte van de activiteiten ( en van het personeel) door een nieuwe 
speciaal daartoe opgerichte maatschappij. 

Voor de redding, c.q. voortzetting van Volksgazet was het aantal der 
oplossingen geringer en tevens divers . Voor zover dit nu reeds kon 
worden opgemaakt, hadden de betrokkenen slechts twee mogelijkheden : 
a) het deficit aanzuiveren ; b) het « Standaard-model ». De overige hypo­
thesen, die bij de Standaard-groep overwogen konden worden, waren hier 
uitgesloten of irrelevant. De aanzuivering van het deficit, dat in die 
periode op 200 à 300 miljoen werd geschat ( ! ) , kon op diverse wijzen 
gebeuren. De meest gunstige modaliteit bestond er in, de rechtstreekse 
overheidss teun aan de pers zo te hervormen dat de schulden konden 
worden afbetaald en dat bovendien een kronisch deficitaire exploitatie 
van de krant volgens de « Van Eynde-formule » mogelijk werd gemaakt 
voor de toekomst. 

Op 7 juni 1977 diende Volksgazet-redacteur en volksvertegenwoordiger 
J. Van Elewijck een wetsvoorstel in om het sinds 1974 vigerende stelsel 
van rechtstreekse overheidssteun aan de « opiniedagbladpers » te hervor­
men en definitief te regelen (16) . Het voorstel voorzag o.m. de globale 
verhoging van het krediet van 200 miljoen tot zowat 1,2 miljard. Het 
voorstel is nooit besproken, laat staan dat de ingewikkelde verdelings­
modaliteiten zouden zijn geoperationaliseerd. Men lijkt evenwel te mogen 
aannemen dat, indien het zou zijn goedgekeurd en uitgevoerd, Volksgazet 
jaarlijks tussen 75 en 85 miljoen F zou hebben ontvangen. Wellicht niet 
ten onrechte hebben velen vermoed, dat het voorstel-Van Elewijck o.m., 
zoniet voornamelijk een poging was om Volksgazet leefbaar te houden 
en dus te conserveren. Het feit dat de auteur sinds de indiening 
zelden of nooit op een spoedige bespreking ervan heeft aangedrongen, 
schijnt er op te wijzen dat het zojuist geformuleerde vermoeden geloof­
waardig is. 

Op 15 december 1977 diende de toenmalige ( en huidige) minister 
van Economische Zaken, dhr . W. Claes (tevens beheerder van Volks­
gazet) bij het Ministerieel Comité voor economische en sociale coördinatie 
een « voorstel van beslissing » in betreffende een materie die « sanering 
van de dagbladpers » wordt genoemd. In zijn nota schrijft dhr. Claes voor 
om op de begroting van Economische Zaken 500 miljoen uit te trekken 

(16) Dit wetsvoorstel wordt uitvoerig gesitueerd en behandeld in BOONE L .. 
Krantenpluralisme en Informati ebeleid, L euven , 1978. 

This article from Res Publica is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



240 RES PUBLICA 

« tot toekenning van terugvorderbare renteloze voorschotten aan dagblad­
bedrijven» en dit voor een periode van 15 jaar. Voorgesteld wordt deze 
voorschotten te reserveren voor « inspanningen inzake investeringen of 
restructuratie van een persbedrijf wanneer de overleving van de betreffende 
dagbladen zonder deze maatregelen in gevaar zou komen». De allusie 
op Volks gazet wordt nog duidelijker waar dhr. Claes stipuleert : « Ook 
de aanvulling van het thesaurietekort kan als een strategische investering 
worden aangezien, indien deze toestand de overleving van het bedrijf 
in het gedrang brengt». Hoe deze nota precies is onthaald is niet bekend ; 
zeker is, evenwel, dat ze geen doorgang heeft gevonden. 

De nota-Claes werd gedagtekend, toen reeds vaststond dat dhr. Van 
Eynde twee weken later Volksgazet zou verlaten. De nieuwe ploeg, onder 
leiding van dhr. Geudens, probeerde het zinkende (in feite was het reeds 
gezonken) schip nog te redden. 

Vervolgens ( en tegelijkertijd) wendde men zich tot de traditionele 
geldschieters. Aanvankelijk schijnen deze bereid te zijn geweest een aan­
zienlijk gedeelte van het deficit weg te werken. Ze stelden evenwel het 
vertrek van dhr. Van Eynde, die in hun ogen een vernieuwing van de 
journalistieke formule in de weg stond, als een voorafgaande voorwaarde. 
Dit vertrek werd realiteit vanaf 1 januari 1978. 

Het is niet zeer duidelijk waarom de Gemeenschappelijke Actie deze 
toezegging niet meer of in mindere mate honoreerde. Vermoed kan 
worden dat de omvang van de schuldenlast ondertussen in beperkte 
kring bekend was geworden . .. en dat de (nationale) Prévoyance Sociale 
niet bereid was een tekort van 800 miljoen uit te wissen. Geopteerd werd 
derhalve voor het « Standaard-model». Deze poging mislukte aanvankelijk, 
voor een goed deel door toedoen van de Grafische Vakbond. 

2. Politieke dimensies 

Het is zeer de vraag of een betrouwbare en volledige politieke geschie­
denis van de Standaard- en Volksgazet-faillissementen ooit geschreven 
zal kunnen worden, laat staan vóór het einde van deze eeuw geredigeerd. 
Duidelijk is evenwel, dat beide faillissementen politieke beroering hebben 
verwekt. 

Zonder zich aan speculaties te wagen lijkt men te mogen stellen dat 
de politieke accenten van beide faillissementen en de oplossingen ervan 
verschillend worden gelegd. 

Het faillissement van de Standaard-groep is een regeringszaak. Dit 
blijkt uit : a) de toenmalige premier Tindemans converseerde uitvoerig 
met een aantal bij dit faillissement betrokken personen of groepen, o.m. 
met dhr. Leysen en met een afvaardiging van het personeel ; b) de kabi-

This article from Res Publica is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



OPHEFMAKENDE FALINGEN IN DE PERSWERELD 241 

netsraad werd, in verband met het faillissement, op een zaterdagnamiddag 
bijeengeroepen. Dit is in Belgiië erg uitzonderlijk ; c) de regering ver­
klaarde zich bereid « aan de nieuwe exploitatieonderneming, of aan een 
ernstig hervormde onderneming, staatswaarborg ( toe te kennen) op een 
lening bij de Nationale Maatschappij voor Krediet aan de Nijverheid 
(NMKN) in de verhouding van 1,5 t.o .v. 1 eenheid vers kapitaal» (17) . 

Daarentegen speelde het Volksgazet-faillissement zich hoofdzakelijk 
zoniet overwegend binnen de Socialistische Gemeenschappelijke Actie en 
de BSP af. 

De grotere activiteit van de regering in het Standaard-faillissement kan 
door verschillende factoren worden verklaard. In de eerste plaats lag 
het getroffen « pakket » werkgelegenheid aanzienlijk hoger. Vervolgens 
deden een aantal individuen en groepen uitdrukkelijk een beroep op de 
regering (b.v. dhr. Leysen, een personeelsafvaardiging, enz.). In de derde 
plaats viel het faillissement samen met de bespreking, in de Kamer, van 
de verlenging van de wet op de rechtstreekse overheidssteun op de pers. 

De Volksgazet-affaire werd, daarentegen, binnen de BSP behandeld. 
Onder de voornaamste spanningen die daar speelden, kunnen worden 
vernoemd: 

a) een gebrek aan consensus nopens de formule van de nieuwe krant. 
Sommige oud-gedienden en traditionele BSP-ers bleven zweren bij een 
uitgesproken partijkrant ; anderen - onder wie voorzitter Van Miert -, 
opteerden voor een niet partijgebonden, progressief dagblad ; 

b) de vraag of één dan wel twee socialistische dagbladen moesten 
blijven coëxisteren. Het is duidelijk, dat bepaalde Antwerpse ( socialistische 
of BSP-) kringen hebben geprobeerd om toch één van, zoniet het enige 
socialistische dagblad(en) in Antwerpen te laten verschijnen, en desnoods 
Vooruit op te offeren. Toen dit niet haalbaar bleek, haalden ze alle hens 
aan dek om, naast Vooruit, een Antwerps BSP-orgaan in leven te houden 
( of te roepen) . Uiteindelijk haalden de meer «progressieve » BSP-ers hun 
slag thuis . Daarbij speelden voorzitter Van Miert, de voorzitter van de 
Vlaamse Federaties, dhr. F. Van Acker, en minister Claes een doorslag­
gevende rol. 

De belangrijkste politieke vraag die vooral het Standaard-faillissement 
doet rijzen, is evenwel deze van de relatie tussen bepaalde politici of 
politieke groepen enerzijds en de openbare besturen anderzijds, bij dewelke 
vooral de Standaard-groep zwaar in het krijt stond. Op 31 december 1975 

(17) Gecitee rd bij TESSENS L., op. cit., blz. 157. 

J 

This article from Res Publica is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



242 RES PUBLICA 

immers hadden de N.V. De Standaard en de N.V. Period:ica bij de 
RMZ alleen 174.500.000 F schulden opgestapeld. Volksgazet was, op het 
ogenblik van het faillissement, aan dezelfde instelling 31.000.000 F 
schuldig. Indien de RMZ vroeger had gereageerd, zou ze de achterstallen 
die bij de Standaard-groep tussen 1 januari en half juni 1976 tot stand 
kwamen, hebben kunnen vermijden. Deze supplementaire achterstand 
bedraagt 132.500.000 F. Hebben bepaalde prominenten op de RMZ druk 
uitgeoefend, of althans « aanbevelingen geformuleerd » of « begrip 
gevraagd» ? Indien ja, waarom is dat gebeurd? 

De vraag of er enig verband bestaat tussen de uitgebleven RMZ­
reactie en de voorkeur van sommige personen voor het ten-koste-van-alles­
voortbestaan van De Standaard, of wellicht zelfs voor de formule van 
dit voortbestaan, kan niet zomaar met « neen » worden beantwoord. 
Heeft Antwerpen Volksgazet verloren, maar De Standaard gewonnen ? 

Summary : Sensational failures in the newspaper industry. 

In the postwar history of the Dutch-language daily press in Belgium, 
the late fifties, marked by a trend !towards concentration, and the latter 
part of the seventies, notorious by the bankrupties of several newspapers, 
stand out as eras of turbulence. It is two particularly significant events 
occurring during the latter period, i.c. the 1976 insolvency of the pres­
tigeous « Standaard » pape.rs and that of « Volksgazet » two years later, 
which this article focuses upon. In his analysis :of causes and sug­
gested / chosen solutions, the author highlights the politie al rat her than 
the economie dimension of the events and their af termaths, 'given 
that each of :the failing neuwspapers - and -hence their survival -
mattered politically, i .c. to the Christian Democrats and the Socialist 
party respectively. Centra! to this is the question of the measures con­
sidered/ taken by the Belgian c.q. Flemish tpolitical authorities for having 
the newspapers. The course of events in each case is examined and the 
differences in terms of causa! factors and measures taken/ omitted are 
noted. In the final 'analysis, the question arises as -to the relationship 
between certain politica! figures or groups on the one hand, and govern­
ment agencies, which bath « Volksgazet » and particularly the « Stan­
daard » titles were heavily indebted to, on the other hand. 

* 

This article from Res Publica is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker


